تبلیغات
غم هایی برای گفتن - جریان های فکری 3

صفحه اصلی

ایمیل مدیریت ارتباط با ما فید خوان پشتیبانی

یا اَبَاالقاسِم یا رَسوُلَ اللّهِ یا اِمامَ الرَّحمَةِ یا سَیِدَناوَ مَولانا اِنا تَوَجَّهنا وَستَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلیَ اللّهِ وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً عِندَاللّهِ اِشفَع لَنا عِندَاللّه

           غم هایی برای گفتن

              

 

 

 

 

 

 

منوی اصلی


 تاریخ امروز :
 

آرشیو مطالب
  • شهریور 1391

  • مرداد 1391

  • خرداد 1391

  • اردیبهشت 1391

  • مهر 1390

  • شهریور 1390

  • مرداد 1390

  • تیر 1390

  • خرداد 1390

  • مهر 1389

  • شهریور 1389

  • مرداد 1389

  • همه آرشیوها

  • جریان های فکری 3

    نویسنده : رضا

    ()


    سلام.
    از همه دوستانی که اومدن و ابراز لطف کردن و با نظراتشون باعث دلگرمی من شدن تشکر می کنم. ولی کاش همه دوستان اگر وقت و فرصتش رو دارن در بحث شرکت کنن تا بحثی پربار داشته باشیم. منم دوست دارم دانسته هام با چیزایی که دوستان میگن بیشتر بشه.

    ریشه های فکری وهابیت
    برخی از ریشه های وهابیت را میشه در گذشته تاریخ اسلام نیز پیدا کرد. دو جریان را می توان به عنوان ریشه های تاریخی وهابیت برشمرد
    1.
    خوارج
    وهابیت از لحاظ قشری گری، جمود و سبک مغزی به خوارج تاسی کرده است. همان طور که خوارج با ذهنیت خودشان بسیاری از مسائل را موجب کفر می دانستند مانند اینکه انجام گناهان کبیره را باعث کفر می شمردند وهابیت نیز با تفسیر خاصی که از توحید دارند بقیه افراد را کافر می دانند.
    2.
    اهل حدیث
    این مذهب توسط احمد بن حنبل شیبانی در نیمه اول قرن سوم هجری در بغداد پایه گذاری شد. احمد بن حنبل مخالف عقل و اجتهاد بود و تنها منبع استنباط را حدیث می دانست آن هم آنچه از ظاهر حدیث فهمیده می شود.
    محمد بن عبدالوهاب بسیار متاثر از آثار احمد بن حنبل می باشد.

    ولى بسیارى از عقایدى كه محمد بن عبدالوهاب دارد در بین  حنبلى‏ها وجود ندارد، به همین دلیل بیشترین تاثیر را محمد بن عبدالوهاب از دو نفر از فقهاى حنبلى گرفت كه یكى از آنان ابن تیمیه (متوفاى 728 ه ق) و دیگرى شاگرد او ابن قیم الجوزیه (متوفاى 751 ه ق) مى‏باشند. این دو نفر از قشرى‏ترین فقهاى حنبلى بوده و عقایدى بسیار افراطى داشتند. آنان با هر گونه دعا و توسل مخالف بودند و زیارت قبور پیشوایان دین را حرام مى‏دانستند، منطق و فلسفه و هر چه را در صدر اسلام سابقه نداشته است بدعت مى‏دانستند. و به دلیل اظهار همین عقاید افراطى، ابن تیمیه مورد مخالفت شدید علماى زمان خود قرار گرفت و در زندان مرد و این محمد بن عبدالوهاب بود كه با تاسى به او، افكار و عقاید وى را مجددا احیا نمود.

    خوب فکر میکنم فعلا همین قدر بس باشه تا دوستان هم بتونن نظراتشون رو بگن و بحث داغ بشه و بشه بیشتر استفاده کرد. منتظرم.


    کلمات کلیدی : جریان های فکری ,
     

    سه شنبه 30 شهریور 1389-12:09 ق.ظ

     


    مطالب گذشته
  • ریخت و پاش بیت المال به بهانه تقدیر از مدال آوران المپیک

  • خبرگزاری فارس و ترویج سکولاریسم

  • می رسد ...

  • دل تنگم / فاضل نظری

  • دو شعر برای خواهرم مریم

  • در آیینه اشک .: فریدون مشیری :.

  • راهی نو

  • احمدی نژاد و انکار تقسیم بندی شیعه و سنی

  • جنگ فرهنگی

  • بستنی روکش طلا!

  • عید فطر مبارک

  • از جشن آب بازی تا ویژه نامه خاتون

  • فرهنگ!!!

  • به بهانه برنامه های این روزهای سیما

  • دلمان برای "احمدی‏ نژاد سوم تیر " تنگ شده است


  • لیست آخرین پستها




    پروفایل مدیر
    رضا


    اطلاعات
    آمار مطالب
    کل مطالب :
    کل نویسندگان :
    آمار بازدید
    بازدید امروز :
    باردید دیروز :
    بازدید این ماه :
    بازدید ماه قبل :
    بازدید کلی :

    بروزرسانی


    نویسندگان

      رضا


    پیوندهای روزانه
    بچه های قلم

    همه پیوندهای روزانه

    ارسال پیوند روزانه


    لینک دوستان

    قالب مذهبی وبلاگ

    صالحون

    بلاغ المبین
    روایتگران نور

    همه پیوندها


    برچسب ها

    جریان های فکری جهان اسلام عربستان مراجع جریان های فکری وهابیت سید حسن مصطفوی دانشگاه آزاد بلاگفا حجاب آزادی بیان


    سازنده قالب

     

    POWERED BY SALEHON.IR

    تمامی حقوق مطالب و محتوا برای وبلاگ غم هایی برای گفتن - جریان های فکری 3 محفوظ میباشد ||ساخت قالب salehon.ir