تبلیغات
غم هایی برای گفتن - نسبت

صفحه اصلی

ایمیل مدیریت ارتباط با ما فید خوان پشتیبانی

یا اَبَاالقاسِم یا رَسوُلَ اللّهِ یا اِمامَ الرَّحمَةِ یا سَیِدَناوَ مَولانا اِنا تَوَجَّهنا وَستَشفَعنا وَ تَوَسَّلنا بِکَ اِلیَ اللّهِ وَ قَدَّمناکَ بَینَ یَدَی حاجاتِنا یا وَجیهاً عِندَاللّهِ اِشفَع لَنا عِندَاللّه

           غم هایی برای گفتن

              

 

 

 

 

 

 

منوی اصلی


 تاریخ امروز :
 

آرشیو مطالب
  • شهریور 1391

  • مرداد 1391

  • خرداد 1391

  • اردیبهشت 1391

  • مهر 1390

  • شهریور 1390

  • مرداد 1390

  • تیر 1390

  • خرداد 1390

  • مهر 1389

  • شهریور 1389

  • مرداد 1389

  • همه آرشیوها

  • نسبت

    نویسنده : رضا

    ()


    در مورد اتفاقی که دیروز تو حرم امام افتاد – منظورم جلوگیری مردم از سنخنرانی سید حسن مصطفوی بود - گفتنی زیاده و به این مساله از جهات مختلفی میشه نگاه کرد. مثلا چرا این اتفاق افتاد یا اصل این اتفاق درست بود یا نه؟
    ولی اون چیزی که الان برای من مهمه و میخوام در موردش بنویسم اینه که واقعا نسبت سببی چقدر اعتبار داره و چقدر حرمت داره؟
     یه چیزی رو همه قبول دارن و اون اینکه در عرف نسبت داشتن با هر کسی که باشه یک رابطه ای ایجاد میکنه که باعث میشه خیلی از رفتارها و تفکرات در مورد یک طرف رابطه به طرف دیگه هم سرایت کنه مثلا اگر یک طرف فردی بزرگ و عزیز باشه دوست داشتن و احترامی که برای اون هست به  طرف دیگه هم سرایت میکنه و بر عکس گاهی  در این رابطه اگه یک طرف خراب شد باعث میشه طرف دیگه هم خراب بشه.
    ولی این دید عرفی چقدر از نظر عقل و شرع پذیرفته است؟ آیا عقل ما و دین و شرع ما به ما این اجازه رو میده که اگر کسی بد بود تمام کسانی که با اون نسبت دارند رو هم بد بدونیم یا اگر کسی خوب بود تمام کسانی رو هم که با اون نسبت دارن خوب بدونیم؟
    فکر نمی‌کنم این طور باشه. از نظر عقل و دین هر کسی مسئول اعمال خودشه.
    در یک روایتی که از امام حسن مجتبی علیه السلام نقل شده این طور اومده:
    قَالَ الْحَسَنُ بْنُ عَلِیٍّ علیه السلام الْقَرِیبُ مَنْ قَرَّبَتْهُ الْمَوَدَّةُ وَ إِنْ بَعُدَ نَسَبُهُ وَ الْبَعِیدُ مَنْ بَعَّدَتْهُ الْمَوَدَّةُ وَ إِنْ قَرُبَ نَسَبُهُ لَا شَیْ‏ءَ أَقْرَبُ إِلَى شَیْ‏ءٍ مِنْ یَدٍ إِلَى جَسَدٍ وَ إِنَّ الْیَدَ تَغُلُّ فَتُقْطَعُ وَ تُقْطَعُ فَتُحْسَمُ  (کافی 643/2 ح 7)
      یعنی نزدیک کسی است که به خاطر محبت و دوستی نزدیک باشد هر چند که در نسبت دور باشد و دور کسی است که به خاطر مهر و دوستی دور شده باشد هر چند نسبت نزدیکی داشته باشد. چیزی نزدیک تر از دست برای بدن نیست ولی اگر دست خیانت کند قطع می‌شود و کنار انداخته می‌شود.
    بنابراین صرف نزدیکی به کسی باعث شرف نمیشه. خداوند در قرآن می‌فرماید: إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقاكُم‏ (حجرات آیه 13 )
    یعنی گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شما ست.
     پس هیچ چیز جز تقوا سنجه نزدیکی به خداوند و داشتن مقام و مرتبه نیست اگر بنا بود مثلا نسبت داشتن با پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم خود معیاری برای نزدیکی به خداوند باشد باید می‌فرمود گرامی ترین شما نزد خداوند کسی است که نسبت نزدیک‌‌تری با پیامبر داشته باشد.
    در تاریخ نیز کم نیستند.
     نمونه‌اش پسر حضرت نوح است. وَ نادى‏ نُوحٌ رَبَّهُ فَقالَ رَبِّ إِنَّ ابْنی‏ مِنْ أَهْلی‏ وَ إِنَّ وَعْدَكَ الْحَقُّ وَ أَنْتَ أَحْكَمُ الْحاكِمینَ قالَ یا نُوحُ إِنَّهُ لَیْسَ مِنْ أَهْلِكَ إِنَّهُ عَمَلٌ غَیْرُ صالِحٍ فَلا تَسْئَلْنِ ما لَیْسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ إِنِّی أَعِظُكَ أَنْ تَكُونَ مِنَ الْجاهِلینَ  (هود آیه 45 و 46)
    نوح به پروردگارش عرض كرد: «پروردگارا! پسرم از خاندان من است و وعده تو (در مورد نجات خاندانم) حق است و تو از همه حكم‏كنندگان برترى!» فرمود: «اى نوح! او از اهل تو نیست! او عمل غیر صالحى است [فرد ناشایسته‏اى است‏]! پس، آنچه را از آن آگاه نیستى، از من مخواه! من به تو اندرز مى‏دهم تا از جاهلان نباشى!!»
     نمونه دیگرش زن حضرت نوح است و نمونه دیگرش زن حضرت لوط است. ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ كانَتا تَحْتَ عَبْدَیْنِ مِنْ عِبادِنا صالِحَیْنِ فَخانَتاهُما فَلَمْ یُغْنِیا عَنْهُما مِنَ اللَّهِ شَیْئاً وَ قیلَ ادْخُلاَ النَّارَ مَعَ الدَّاخِلینَ ( تحریم آیه 10 )
    خداوند براى كسانى كه كافر شده‏اند به همسر نوح و همسر لوط مثَل زده است، آن دو تحت سرپرستى دو بنده از بندگان صالح ما بودند، ولى به آن دو خیانت كردند و ارتباط با این دو (پیامبر) سودى به حالشان (در برابر عذاب الهى) نداشت، و به آنها گفته شد: «وارد آتش شوید همراه كسانى كه وارد مى‏شوند!»
    باز هم از این نمونه‌ها بسیار است. مثلا جعفر کذاب که پسر امام هادی علیه السلام است و برادر امام حسن عسکری علیه السلام و عموی حضرت صاحب الامر عجل الله تعالی فرجه الشریف می‌باشد. در مورد او روایات زیادی وارد شده است که من در اینجا فقط یکی را ذکر می‌کنم: امام سجاد علیه السلام در روایتی که خبر از آینده می‌دهند دلیل نامگذاری امام صادق علیه السلام را به صادق این گونه بیان می کنند که:
    أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ إِذَا وُلِدَ ابْنِی جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ ع فَسَمُّوهُ الصَّادِقَ فَإِنَّ لِلْخَامِسِ مِنْ وُلْدِهِ وَلَدا اسْمُهُ جَعْفَرٌ یَدَّعِی الْإِمَامَةَ اجْتِرَاءً عَلَى اللَّهِ وَ كَذِباً عَلَیْهِ فَهُوَ عِنْدَ اللَّهِ جَعْفَرٌ الْكَذَّابُ الْمُفْتَرِی عَلَى اللَّهِ الْمُدَّعِی لِمَا لَیْسَ لَهُ بِأَهْلٍ الْمُخَالِفُ عَلَى أَبِیهِ وَ الْحَاسِدُ لِأَخِیهِ ذَلِكَ الَّذِی یَكْشِفُ سِرَّ اللَّهِ عِنْدَ غَیْبَةِ وَلِیِّ اللَّهِ ثُمَّ بَكَى عَلِیُّ بْنُ الْحُسَیْنِ بُكَاءً شَدِیداً ثُمَّ قَالَ كَأَنِّی بِجَعْفَرٍ الْكَذَّابِ وَ قَدْ حَمَلَ طَاغِیَةَ زَمَانِهِ عَلَى تَفْتِیشِ أَمْرِ وَلِیِّ اللَّهِ وَ الْمُغَیَّبِ فِی حِفْظِ اللَّهِ وَ التَّوْكِیلِ بِحَرَمِ أَبِیهِ جَهْلًا مِنْهُ بِوِلَادَتِهِ وَ حِرْصاً عَلَى قَتْلِهِ إِنْ ظَفِرَ بِهِ وَ طَمَعاً فِی مِیرَاثِ أَبِیهِ حَتَّى یَأْخُذَهُ بِغَیْرِ حَقِّه‏ (بحار الانوار 386/36 کمال الدین 319/1 )
    رسول خدا فرمود چون فرزندم جعفر بن محمد بن على بن الحسین بن على بن ابى طالب (ع) متولد شود او را صادق نامید زیرا پنجمین فرزندش بنام جعفر از روى تجرى بر خداى عز و جل و دروغ بستن بر او ادعاى امامت كند و او نزد خدا جعفر كذاب و مفترى بر خدا است و مدعى مقامى است كه اهل آن نیست و مخالف پدر خویش و حسود بر برادر خود است آنست كه میخواهد سر خدا را كشف كند در وقت غیبت ولى خداى عز و جل، سپس على بن الحسین بسختى گریست و فرمود گویا جعفر كذاب را میبینم كه سر كش زمان خود را وادار كند بر تفتیش امر ولى خدا و غایب در حفظ الهى و موكل بر حرم پدر خود از راه جهالت بولادت او و حرص بر قتل او در صورت ظفر بر او براى طمع در ارث برادرش كه بنا حق آن را اخذ كند
    مثال هایی نیز از طرف دیگر وجود دارند. یک نمونه آن زن فرعون است. خداوند در مورد او می فرماید:
    وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً لِلَّذینَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ إِذْ قالَتْ رَبِّ ابْنِ لی‏ عِنْدَكَ بَیْتاً فِی الْجَنَّةِ وَ نَجِّنی‏ مِنْ فِرْعَوْنَ وَ عَمَلِهِ وَ نَجِّنی‏ مِنَ الْقَوْمِ الظَّالِمین‏ (تحریم آیه 11 )
    و خداوند براى مؤمنان، به همسر فرعون مثَل زده است، در آن هنگام كه گفت: «پروردگارا! خانه‏اى براى من نزد خودت در بهشت بساز، و مرا از فرعون و كار او نجات ده و مرا از گروه ستمگران رهایى بخش!»
    نمونه دیگر آن محمد بن ابی بکر است. او با اینکه فرزند ابی بکر لعنة الله علیه است اما از نزدیکان امیر المومنین علیه السلام می‌باشد. امام کاظم علیه السلام در روایتی می‌فرمایند:
    إِذَا كَانَ یَوْمُ الْقِیَامَة ... یُنَادِی أَیْنَ حَوَارِیُّ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَصِیِّ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ رَسُولِ اللَّهِ صلی الله علیه و آله فَیَقُومُ عَمْرُو بْنُ الْحَمِقِ الْخُزَاعِیُّ وَ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی بَكْرٍ وَ مِیثَمُ بْنُ یَحْیَى التَّمَّارُ مَوْلَى بَنِی أَسَدٍ وَ أُوَیْسٌ الْقَرَنِی ( بحار الانوار 342/22 )
    هنگامی که روز قیامت شود ندا داده می شود که کجایند حواریون علی بن ابی طالب وصی محمد بن عبدالله پیامبر خداوند صلی الله علیه و آله ؟ در این وقت عمرو بن الحمق الخزاعی و محمد بن ابی بکر و میثم بن یحیی التمار مولی بنی اسد و اویس قرنی بلند می شوند.
    امام صادق نیز در روایتی می فرمایند:
    قَالَ الصَّادِقُ علیه السلام مَا مِنْ أَهْلِ بَیْتٍ إِلَّا وَ مِنْهُمْ نَجِیبٌ وَ أَنْجَبُ النُّجَبَاءِ مِنْ أَهْلِ بَیْتِ سَوْءٍ مُحَمَّدُ بْنُ أَبِی بَكْرٍ (بحار الانوار 343/22 )
    هیچ اهل بیتی نیستند مگر آنکه یک نفر آنها نجیب است و نجیب ترین نجبا از اهل بیت بد محمد بن ابی بکر است. در ذیل آیه شریفه یُخْرِجُ الْحَیَّ مِنَ الْمَیِّتِ وَ مُخْرِجُ الْمَیِّتِ مِنَ الْحَی‏ (انعام آیه 95 ) روایات متعددی نقل شده است که منظور آیه شریفه این است که خداوند از انسان های بد و کافر فرزندانی نیکو پدید می آورد و از انسان های خوب و با ایمان فرزندانی بد به وجود می آورد. (البرهان فی تفسیر القرآن 2/ 456)
    خلاصه کلام این که صرف نسبت داشتن با فردی باعث شرف و عزت نمی شود و صرف اینکه سید حسن مصطفوی نسبت با امام راحل ما دارد دلیل بر این نیست که مردم و خداوند از اعمال بد و زشتی که دارد چشم پوشی کنند.
    کلمات کلیدی : نسبت , سید حسن , خمینی ,
     

    شنبه 15 خرداد 1389-11:24 ق.ظ

     


    مطالب گذشته
  • ریخت و پاش بیت المال به بهانه تقدیر از مدال آوران المپیک

  • خبرگزاری فارس و ترویج سکولاریسم

  • می رسد ...

  • دل تنگم / فاضل نظری

  • دو شعر برای خواهرم مریم

  • در آیینه اشک .: فریدون مشیری :.

  • راهی نو

  • احمدی نژاد و انکار تقسیم بندی شیعه و سنی

  • جنگ فرهنگی

  • بستنی روکش طلا!

  • عید فطر مبارک

  • از جشن آب بازی تا ویژه نامه خاتون

  • فرهنگ!!!

  • به بهانه برنامه های این روزهای سیما

  • دلمان برای "احمدی‏ نژاد سوم تیر " تنگ شده است


  • لیست آخرین پستها




    پروفایل مدیر
    رضا


    اطلاعات
    آمار مطالب
    کل مطالب :
    کل نویسندگان :
    آمار بازدید
    بازدید امروز :
    باردید دیروز :
    بازدید این ماه :
    بازدید ماه قبل :
    بازدید کلی :

    بروزرسانی


    نویسندگان

      رضا


    پیوندهای روزانه
    بچه های قلم

    همه پیوندهای روزانه

    ارسال پیوند روزانه


    لینک دوستان

    قالب مذهبی وبلاگ

    صالحون

    بلاغ المبین
    روایتگران نور

    همه پیوندها


    برچسب ها

    عربستان جریان های فکری جهان اسلام مراجع آزادی بیان حجاب وهابیت سید حسن مصطفوی دانشگاه آزاد بلاگفا جریان های فکری


    سازنده قالب

     

    POWERED BY SALEHON.IR

    تمامی حقوق مطالب و محتوا برای وبلاگ غم هایی برای گفتن - نسبت محفوظ میباشد ||ساخت قالب salehon.ir